Konstpaus

Kom och skapa i en genuin konstnärsateljé!

Vi erbjuder skräddarsydda evenamang i det natursköna området Eklundshof i Uppsala. Kom hit med Skapande skola eller bjud in din förening/organisation till en kreativ upplevelse. Hos oss kan ni förena nytta med nöje och ge planeringsdagen, konferansen eller er kick off en rolig och nyttig konstpaus.

Vi anpassar alla aktiviteterna efter gruppens erfarenheter och intressen eller läroplanen. Beroende på gruppens önskemål, håller en eller flera konstnärer i evenemanget. Ni kan ta med eget fika eller be oss ordna för 30 kr per person, önskas annan förtäring rekommenderar vi ett arrangemang med Eklundshofs restaurang här på området. Tid 2 timmar, gruppstorlek: 5-30 pers.
Konstnärer: Katarina Sundkvist Zohari, Agneta Forslund, Natasha Dahnberg, Anna-Karin Brus och Helena Laukkanen.

Innehar F-skattsedel.

Skapande aktiviteter att välja emellan:

  • 1. Måla med akryl.
    • Prova på materialets karaktär och experimentera med färger som ni blandar på en pallett. Skapa djup och yta med kalla och varma färger. Akrylen är speciell på så sätt att det går att måla tunt och genomskinligt som med akvarell och tjockt och massivt som med olja, det finns inga begränsningar mer än fantasin!

      Tid: 2 timmar, pris: 3000 kr exlusive moms.

  • 2. Skulptera med lera.
    • Utmana er själva med att forma en skulptur i lera. Skulpturerna tummas fram under olika tips och råd från oss och med en träskiva som kavalett, kan ni vända och vrida på era verk. Träverktyg används för att mejsla fram detaljer och få den slutliga finishen. Självklart anpassar vi uppgifterna efter gruppens erfarenheter och intressen.

      Tid: 2 timmar, pris: 3000 kr exlusive moms.

  • 3. Teckna med kol
    • Ni arbetar med kol på pappersark vid stafflier eller bord, andra sorters kritor erbjuds också så att ni får möjlighet att prova olika tekniker. Vi har ett stort urval av uppgifter som ni kan välja mellan: stilleben, modell eller porträtt bland annat. Som uppvärmning gör vi diverse väl beprövade och verkningsfulla övningar som ger oväntade och spännande resultat.

      Tid: 2 timmar, Pris: 3000 kr exlusive moms.
      (Om modell önskas läggs 500 kr exlusive moms på priset.)

  • 4. Ateljévisning, möt konstnären/konstnärerna i deras ateljé
    • Vi visar och berättar om oss själva och konstverken som för tillfället finns på plats. Vi samtalar om konst, kreativitet och om hur idéer uppstår. Priset beror på hur många av oss ni vill träffa.

      Tid: 1 timme eller efter egna önskemål.
      Pris, Antal konstnärer:
      1 st. 1 500 kr exlusive moms
      2 st. 2 000 kr exlusive moms
      3 st. 2 500 kr exlusive moms
      4 st. 3 000 kr exlusive moms
      5 st. 3 500 kr exlusive moms

  • 5. Ge bort en upplevelse!
    • Möhippa, Svensexa, 50 års kalas, återträff, kompisgäng, årsmöte, “syjunta” etc.

      Kontakta oss för prisförslag.

  • 6. Skapande skola.
    • Vi anpassar oss efter era önskemål om teman och åldrar och tar emot barngrupper från 5 år och uppåt. Det kostar: 2500 för två timmar eller 6 000 för en halvdag (exklusive moms). Programmet kan anpassas efter ålder och tid. Vi kan erbjuda 20 sittplatser åt gången och här följer några förslag på teman med anpassning till läroplanen:

      Bild

      Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att framställa egna bilder med olika uttrycksformer, tekniker och material. På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna stärker tilltron till sin egen förmåga att arbeta kreativt på ett undersökande och problemlösande sätt.

      Kom till HAKAs ateljé och se hur en konstnärs arbetsplats ser ut. Vi visar och samtalar kring de verk som utförs av medlemmarna just nu. Vi pratar om vad en konstnär gör, och berättar om olika tekniker och arbetssätt. Ett unikt tillfälle att se konst och själv få skapa i en spännande och kreativ miljö.

      Eget arbete: utifrån den konst som vi tittat på skapar eleverna egna modeller. Vi skissar i kol, arbetar med skulptur i lera och målar sedan skulpturerna med akrylfärg.

       

      Samhällskunskap

      Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur individen och samhället påverkar varandra. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med de mänskliga rättigheterna och med demokratiska processer.

      Vi samtalar kring det offentliga rummet. Vad är det? Vad innebär det? Demokrati. Är den offentliga konsten en demokratisk fråga? Offentlig konst, är det för alla? Hur påverkas en plats av konst? Vi visar skisser, modeller och bilder av de offentliga verk som HAKA har gjort i Uppsala.

      Eget skapande: Hur skulle din skulptur se ut om du fick göra en utanför Resecentrum i Uppsala? Vi skapar i lera som sen målas.

       

      Historia

      Genom undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska eleverna samman­ fattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att reflektera över demokratiska värden, principer och arbetssätt, söka, granska och värdera information från olika källor och göra egna överväganden.

      Samtidshistoria med fred och krig

      Vi pratar om hur Sveriges politik utvecklades efter år 2001 Vad finns det som är nytt i svensk samtidshistoria? Vi diskuterar Natasha Dahnbergs film Min soldat, som visar en rad intervjuer med svenska soldater som har varit i Afghanistan.

      Eget skapande : Hur skulle du illustrera dina känslor som uppstår efter olika nyheter om nya revolutioner, krig och katastrofer som man läser om hela tiden i tidningar eller ser på TV? Vi jobbar med kollageteknik för att illustrera våra tankar efter diskussionen. Vi använder aktuella tidningar som grundmaterial.


      Naturvetenskap

      Undervisningen i de naturorienterande ämnena ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om naturvetenskapliga sammanhang och mönster. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla nyfikenhet på och intresse för de sammanhang och fenomen i naturen som hela tiden påverkar miljön och allt levande.

      Färg och seende

      Vi pratar om vad ljus och färg är ur ett fysikaliskt perspektiv. Sedan fortsätter vi med biologi, om hur ljuset träffar ögat. Med några tydliga experiment visar vi på skillnaden mellan subtraktiv och additiv färgblandning, och vidare hur man blandar och separerar färger. Slutligen använder vi våra nya kunskaper i mer konstnärligt arbete med komplementfärger och grisaille-måleri.

       

      Svenska

      Genom undervisningen ska eleverna få möta, utveckla kunskaper om och ges möjligheter att uttrycka sig genom litteratur, bilder, film, teater, drama, rörelse och andra kommunikationsformer. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om och tilltro till sin förmåga att formulera och uttrycka egna åsikter och
      tankar.

      Vi utgår från Helena Laukkanens verk ”jag jag jag” och diskuterar hur man kan använda språket och texten i konsten. Vi pratar om språket i konsten och om konsten som språk. Är bilden också ett språk?

      Eget skapande: Med utgångspunkt i ord och berättande målar vi bilder med akrylfärg på
      pannå.

       

Anmäl dig till Konstpaus:


Ditt namn:

Ditt telnr: